UMRE NASIL YAPILIR
Umre yapmak isteyen bir kimse öncelikle ihrama girmesi gerekir çünkü ihrama girmek umrenin farzıdır.
İhrama mikat denilen sınırları geçmeden girilmesi gerekir. Bu nedenle Türkiye’den yola çıkarken öncelikle Cidde ye gidecekse Cidde mikat sınırları içinde kalması sebebiyle havaalanında ihrama girmesi gerekir. Programında önce Medine ziyareti varsa bu durumda Türkiye’de ihrama girmesi gerekmez. Medine ziyaretlerini bitirdikten sonra Mekke’ye geçerken Medine’nin 11 km dışında Zulhuleyfe denilen mikat mahallinde ihrama girer.
İhrama girerken kadınlar normal elbiseleri ile girerler. Erkekler ise iç çamaşırları da dahil olmak üzere tüm giysilerini çıkartıp sadece izar ve rida denilen iki parça ihram havlularıyla üzerlerini örterler.
Eğer kerahat vakti değilse iki rekât ihram namazı kılarak umre yapmaya niyetlenir ve arkasından “Lebbeyk Allahümme Lebbeyk. Lebbeyke lâ şerîke leke lebbeyk. İnne'l-hamde ve'n-ni'mete leke ve'l-mülk, lâ şerîke lek." diye telbiye çeker.
Bu telbiyeyi söylemek farzdır.
Bu telbiye ile tüm ihram yasakları başladığı için umresini tamamlayıp tıraş olup ihramdan çıkıncaya kadar ihram yasaklarına dikkat eder.
Mekke’ye giderken yol boyunca sürekli telbiye, tekbir, tehlil, salâvat ve dualarla zikir halinde olmaya gayret ederek yolculuğunu tamamlar.
Oteline yerleştikten sonra abdest alarak Harem-i Şerif’e /Kâbe’ye) gelir.
Kâbe’yi ilk gördüğü anda yapılan duanın reddedilmeyeceğini peygamberimiz bize müjdelemiştir. Bu nedenle o an en samimi duasını Allah’a arz eder.
Daha sonra vakit kaybetmeden umre tavafını yapmaya niyet eder. Erkekler sağ omuz ve kolunu ihramının dışına çıkararak ıztıba yaparak Kâbe’nin Hacer-i Esved’in bulunduğu köşesine gelir.
Kâbe’ye (Hacer-i Esved’e) yönünü çevirip iki eliyle selamlayıp sonra sağ avuç içini öperek istilâm eder. Bu istilâm’ı (selamlamayı) tavaf boyunca her şavt’ta (Her tur’da her dönüş’te) Hacer-i Esved’in önüne geldiğinde tekrarlar. Bu şekilde Kâbe’nin etrafını dualarla, zikirlerle yedi kez dönmek suretiyle tavafını tamamlar ve açmış olduğu sağ omzunu tekrar örter.
Daha sonra kerahat vakti değilse yapmış olduğu tavafın gereği olan iki rekât tavaf namazını kılar. Eğer kerahat vakti ise bu namazını daha sonraya erteler.
Yine vakit kaybetmeden Mes’a’ya (Sa’y yapılan mekân’a) giderek sa’y yapmaya niyet eder. Safa tepesinden başlamak suretiyle Merve tepesine doğru yine dualarla zikirlerle gider. Merve’den de Safa’ya gelmek şeklinde (Safa’dan Merve’ye dört gidiş Merve’den de Safa’ya üç geliş olmak üzere) yedi şavt yaparak sa’y’ini de tamamlar.
Bu umresinin kabul olması ve günahlarının affı için Allah’a dua eder.
Sa’y sırasında da Safa ve Merve’ye her varışında Kâbe’ye yönelerek tavafta olduğu gibi iki eliyle Kâbe’yi istilam eder (selamlar).
Bu şekilde umresini tamamlayan kadınlar saçlarının ucundan biraz keserek erkekler ise ya saçlarının tamamını kazıyarak (ki bu çok faziletlidir) ya da saçlarının bir kısmını kısaltmak suretiyle ihramdan çıkmış olurlar.
Mekke’de kalındığı sürece her fırsatta ihramsız olarak normal giydiği elbiseleri ile bolca tavaflar yapılmalıdır.
Yapılan her tavaf’ın arkasından iki rekât namaz kılmak vaciptir.
İhramsız olarak yapılan bu nafile tavaflardan sonra ayrıca sa’y yapılmaz
Öncelikle Umre ibadeti için yapılması gereken farz ve sünnetlere geçmeden önce birkaç konuyu belirtmek isteriz. Bunlar ;
- Umre ibadetini huzur içerisinde yapmak istiyorsanız, kendi fikirlerinizi ön plana almadan kafile başkanı ve din görevlilerinin uyarılarına kulak vermelisiniz. Kendi rahatımız için onların tavsiyelerine uymalıyız.
- Umre ibadeti boyunca dünyevi konulardan sohbet etmemeli (siyaset, ticaret vs.), hiçbir konuda iddialaşmamalıyız. Bu tarz şeylerin umrenin manevi atmosferini bozacağını hatırımızda bulundurmalıyız.
- Umre seyahatimizin her anının ibadet olduğunu düşünerek, her an dua, zikir, tekbir, tehlil ve salavat-ı şerife ile meşgul olmalıyız.
Sırası ile umre yapmak için;
- Mikat sınırlarının herhangi birine çıkılarak, ihrama kıyafeti giyilir.
Mekke-i Mükerreme’ye hac veya umre maksadıyla girmek isteyenlerin, ihrama girmeden geçmeleri caiz olmayan yerlere Mikat sınırı denir. Kabe-i Muazzama’yı çevreleyecek şekilde beş tane mikat yeri vardır. Bunları şöyle sıralayabiliriz.
Zü’l-Huleyfe (Abar-ı Ali): Medine tarafından gelenler, buraya geldikleri zaman şartlarını yerine getirdikten sonra ihrama girerler. Türkiye’den Medine’ye gelmiş olanlar, Medine’de bir müddet kaldıktan sonra Mekke’ye giderken burada ihrama girerler.
Havayoluyla Türkiye’den Cidde’ye gelenler ise, mikat sınırını havada geçecekleri için, Türkiye’de ki havalimanında ihrama girerler.
- İhrama niyet edilerek, 2 rekat ihram namazı kılınır.
Türkiye’den Medine’ye gelip oradan da Mekke’ye geçenler Zü’l-Huleyfe (Abar-ı Ali)’de, Türkiye’den direk Cidde’ye gidenler ise havalimanında ihrama girerler, niyetlerini edip, namazlarını kılarlar. (Kerahat vakti haricinde her zaman kılınabilir) |
Niyet ettim Allah rızası için ihram namazını kılmaya deriz ve tekbirimizi alırız. Peygamber efendimiz, namazımızın ilk rekatında Fatiha’dan sonra Kafirun suresi , ikinci rekatında Fatiha’dan sonra İhlas suresi okumuştur. Dolayısıyla bu sureleri biliyorsak onun sünnetini yerine getirmek en doğrusudur. Eğer bilmiyorsak bildiğimiz herhangi bir sureyi okuyabiliriz.
Namazımızı da kıldıktan sonra umre için niyet ederiz. “Allah’ım! Senin rızan için umre yapmak istiyorum, onu bana kolaylaştır ve onu benden kabul eyle” şeklinde niyetimizi ederiz ve artık bundan sonra bizim için ihram yasakları başlamıştır.
|
- Telbiye, tekbir, salavat-ı şerife okunarak Harem-i Şerife’ye doğru yola çıkılır. Kabe görüldüğünde salavatlar, telbiyeler ve tekbirlerin okunması kesilir.
İhram Yasaklarına dikkat edilerek, kadınlar sesini yükseltmeden, erkekler de belli olacak şekilde telbiye, tekbir, salavat-ı şerife okunarak yolculuğa devam edilir.
Telbiye :
‘’Lebbeyk, Allahümme lebbeyk, Lebbeyke lâ şerike leke lebbeyk. İnne'l-hamde ve'n-ni'mete leke ve'lmülke lâ şerike lek’’
Anlamı: “Emrine âmâdeyim Allah’ım, buyur! Emrindeyim buyur! Senin hiçbir ortağın yoktur. Emrine âmâdeyim! Şüphesiz hamd sana mahsustur. Nimet de senin, mülk de senindir. Senin hiçbir ortağın yoktur.”
- Beytullah’ın o kutsal avlusuna çıkılır ve Kabe tavaf edilir. Tavafı bitirdikten sonra 2 rekat tavaf namazı kılınır.
Tavaf, bir şeyin etrafında dönmek anlamında olup, Hacer-i Esved’in hizasından başlayarak Kabe’nin etrafında yedi defa dönmektir. Bu dönüşlerin herbirine “şavt” denir. Tavafın Kabe etrafında yapılacağını “... ve Beyt-i Atik-i (Kabe’yi) tavaf etsinler.“ ifadelerini içeren ayetten anlamaktayız.
Tavaf’ın Mescid-i Haram içinde yani Kabe’nin etrafında yapılması gerekir. Kabe’nin etrafında tavaf yapılan yere Metaf (tavaf mekanı) denir. Burada tavaf yapıldığı gibi, mescidin üst katlarından, Kabe’nin çevresi dolaşılarak da tavaf yapılır. O zaman alan biraz geniş tutulmuş olur. Ancak Harem-i Şerif’in dışından dolaşanlar, tavaf yapmış sayılmazlar.
Tavaf’a başlamadan, öncelikle “Niyet ettim Allah rızası için umre tavafını yapmaya” diye niyet edilir. Kabe’yi sol tarafımıza alarak tavafın şavtlarına başlarız. Her şavta okunması gereken dualar vardır. Elimizde bir kitapçık yardımıyla bu duaları bakarak okuyabiliriz. Bunun yerine zikir, salavat, Rabbena dualarını da okuyabiliriz.
Kabe etrafında 7 kere dönüp tüm şavtlarımızı tamamladığımızda tavaf namazı kılmamız gerekmektedir. Tavaf namazını Makam-ı İbrahim’in arkasında kılmak müstehaptır. Orada yer olmadığı takdirde herhangi uygun bir yerde kılmakta caizdir. Niyet ettim Allah rızası için tavaf namazını kılmaya diye niyet edip namazımıza başlarız. Sünnet olan aynı ihram namazında olduğu gibi namazımızın ilk rekatında Fatiha’dan sonra Kafirun suresi, ikinci rekatında Fatiha’dan sonra İhlas suresini okumak sünnettir. Namazımızı da kıldıktan sonra tavafımız bitmiş olur.
Tavaf’ın Vacipleri
- Tavafa abdestli olarak başlamalıyız. Tavaf esnasında abdesti bozulan kişi Kabe’nin neresinde olduğunu belirleyerek dışarıya çıkar. Abdestini aldıktan sonra bıraktığı yerden devam ederek yedi şavtı tamamlar.
- Setr-i avret, yani mahrem yerlerinin örtülmesi gerekir. Avret sayılan yerlerin dörtte biri veya daha çoğu açılırsa ceza gerekir.
- Kabe’yi sol tarafına alarak tavaf yapılır.
- Yürümeye gücü yetenlerin tavafı bizzat yürüyerek yapmaları gerekir. Yaşlılık, hastalık ve sakatlık sebebiyle yürüyemeyenler ise tekerlekli sandalye vs. binerek tavaf yapmalarında bir sakınca yoktur.
Tavaf’ın Sünnetleri
- Bedenimizde ihram kıyafetimizde namaza engel olacak herhangi bir pislik bulunmaması gerekmektedir.
- Her şavtta Hacer-i esved’in karşı hizasına geldiğimizde elimizi kaldırıp ‘’Bismillahi Allahuekber’’ denilerek karşıdan selamlanır ve sağ elin içi öpülür. Tabii bunları yaparken bekleme yapmadan yürümeye devam edilir.
- Tavafı bitirdikten sonra kana kana su içmekte sünnettir.
- Say yerine çıkılarak, Safa ile Merve arasında 7 kere Umre’nin Say’ı yapılır.
Sa’y kelimesi; koşmak, hızlı yürümek anlamına gelmektedir. Sa’y yapılan mekana Mes’a denir. Yürüme alanındaki uzunluğu ortalama 400 metredir.
Hz. İbrahim (a.s) eşi Hacer ile oğlu İsmail’i Kabe’nin bulunduğu yere, Allah’a emanet ederek bırakmış, çocuklarının rızkını temin etmek için çalışmaya gitmişti. Hz. İsmail henüz küçücük bir bebekti. Annesi onu emziriyordu. Suları bitmişti ve bir an önce su bulunması gerekiyordu. Hz. İsmail için su arayan Hacer annemiz, Safa ile Merve tepeleri arasında su verecek kimse yok mu diye yedi defa bu tepelerde gidip gelmiştir ve sonunda Cebrail (a.s)’ın Zemzem suyunu çıkardığına şahit olmuştur. Safa ve Merve tepeleri arasındaki dört gidiş, üç gelişten ibaret olan Sa’y, yukarıdaki hatıraya dayanmaktadır.
Sa’y ın Yapılışı
Safa tepesine çıkılır. Kabe’de ki Hacer-i Esved tarafına dönülerek tavafın başlangıcında olduğu gibi, Kabe’ye doğru eller yukarıya kaldırılıp, ‘’Bismillah-i Allah’u Ekber’’ denilerek Kabe istilam edilir. Yani selamlanır.
Allah’ım! Senin rızan için Umre Sa’y ini yapmak istiyorum. Bunu bana kolaylaştır ve onu kabul eyle diye niyet edilir. Daha sonra Merve tepesine doğru yürünür. Bu andan itibaren isteyenler dua kitaplarındaki Sa’y ın her şavtında okunacak duaları okur. İsteyen de içinden geldiği gibi dua veya zikir çeker.
Yeşil ışıklı lamba ve direklerin oraya gelindiğinde, erkekler koşar adımlarla yürürler. Buna ‘’Hervele’’ denir. Kadınlar ise normal yürüyüşlerine devam ederler. Merve’ye varıldığı zaman bir şavt tamamlanmış olur. Burada yine Kabe’ye dönülerek İstilam (selamlama) yapılır. Daha sonra Safa’ya doğru gidilir. Safa’ya varınca ikinci şavt tamamlanmış olur. Diğer şavtlar da aynen bu şekilde yapılır.
Yedinci şavt tamamlandıktan sonra Merve’de Kabe’ye karşı dönülerek dua edilir. İsteyen dua kitabında ki Sa’y bittikten sonra okunacak duayı okur. İsteyen de kendi içinden geldiği gibi dua eder. Böylelikle Say’ı da bitirmiş oluruz.
-
En son Sa’y ımızıda bitirdikten sonra tıraş olunarak ihramdan çıkılır, tüm ihram yasakları kalkar ve umre ibadetimizi yerine getirmiş oluruz.
-
Tıraş olmaktan maksat, sakalın kazınması değil, saçların kesilmesidir. Saçların dipten kesilmesine ‘’Halk’’, kısaltılmasına da ‘’Taksir’’ denilir.
Hanefiler’e Göre: Saçların tıraş edilmesi veya kısaltılmasında vacip olan miktar, başın en az dörtte birindeki saçlardır. Başın sadece dörtte birinden veya daha az kısmında saç varsa, hepsinin tıraş edilmesi veya kısaltılması gerekir.
Şafiler’e Göre: En az üç-beş tel saçın kesilmesi veya kısaltılması, vacibin ifası için yeterli görülmüştür.
Maliki ve Hanbeliler’e Göre: Saçların tamamının tıraş edilmesi veya kısaltılması vaciptir.
Erkeklerin saçlarını dipten tıraş etmeleri, kısaltmalarından daha evladır. Kadınlar ise saçlarının uçlarından, parmak ucu boğumu (bir buçuk santim) uzunluğunda keserler.
Başında saç olmayan erkeklerin, bıçağı veya saç makinasını başlarının üzerinde dolaştırmaları kesme yerine geçer. Bunun mutlaka yapılması gerekir.
Saçı olmayan kadınların da makası başının üzerinde dolaştırması yeterlidir.
NOT: İhramdan çıkma aşamasına gelmiş ihramlı kimseler, birbirlerini tıraş edebilirler. Bu aşamaya gelmedikçe ihramlılar bir başkasını tıraş edemezler.
İhramdan çıkarken tıraş ile alakalı Peygamber Efendimiz’in Hadis-i Şerifleri ise şöyledir ;
Ebu Yüreyre (r.a)’ın kaydettiği bir rivayet şöyledir: Resulullah (sav): ‘’Ey Allah’ım, tıraş olanlara mağrifet et!’’ demişti, yanındakiler: ‘’Ey Allah’ın Resulü! Kısaltanlar için de dua ediver’’ dediler. Resulullah (sav) yine: ‘’Ey Allah’ım, tıraş olanlara mağrifet et!’’ buyurdu. Yanındakiler tekrar ’’Ey Allah’ın Resulü! Kısaltanlar için de dua ediver’’ dediler. Peygamberimiz üçüncü defa ‘’Ey Allah’ım, tıraş olanlara mağrifet et!’’ buyurdu. Sahabelerde üçüncü defa : ‘’Ey Allah’ın Resulü! Kısaltanlar için de dua ediver’’ dediler. Resulullah (sav) üçüncü talep üzerine: Kısaltanlara da! Dedi.
Peygamber Efendimiz (sav) başının tamamını tıraş edenlerin affı için üç defa istediği duayı kısaltanlara bir defa istemiştir. Dolayısıyla bu ince ayrıntıyı unutmamalıyız.
Tüm ince ayrıntıları ile “Umre nasıl yapılır?” Sorusuna cevap vermeye çalıştık. Umarız ki yardımcı olmuşuzdur.
İhrama Nasıl Girilir?
İhrama girmeden önce tırnakların kesilmesi, koltuk altların ve kasıkların temizlenmesi ve gusletmek sünnettir. Tüm dikişli elbiseler çıkartılarak, üzerimize sadece 2 parçadan oluşan bir örtü ile örtünülerek böylece ihram kıyafetimizi giymiş oluruz. Beyaz ve temiz olması şarttır.
Bu bahsedilen ihram kıyafeti erkekler için farzdır. Kadınlar içinse böyle bir zorunluluk yoktur ve üzerlerindeki herhangi bir elbise bayanların ihram kıyafetidir.
İhrama girilebilmesi için gerekli mikat mahali sınırına çıkış yapılması gerekmektedir. Görevli rehber eşliğinde mikat mahaline çıkılarak oradaki mescitte ihram niyeti edilerek 2 rekat ihram namazı kılınır. Birinci rekatta Fatiha’dan sonra Kâfirûn sûresini, ikinci rekatta da İhlâs sûresini okumak sünnettir. Namazımızı kıldıktan sonra Allah’tan umre için kolaylık istenir. Allah’ım senin rızan için ihram niyetimi edip namazımı kıldım. Bana umre vazifemi kolaylaştır ve onu kabul eyle diye dua edilebilir. Artık ihrama girilmiştir ve tüm ihram yasakları başlamıştır.
İhramın Yasakları Nelerdir ?
-
Erkeklerin vücuduna dikişli örülmüş veya dokunmuş herhangi bir şey giymeleri,
-
Erkeklerin başlarını örtecek şeyler giymeleri ve ayaklarını kapatacak, yüksek topuklu sandalet tarzı şeyler giymeleri
-
Saç veya sakal tıraşı olmak, bıyıkları kesmek,
-
Vücudun herhangi bir yerindeki kılı koparmak veya tırnakları kesmek,
-
Vücuda veya ihram kıyafetine koku sürmek,
-
Cinsel münasebette bulunmak,
-
Başkaları ile kavga etmek, tartışmak, küfür etmek veya tahrik edici sözler söylemek,
-
Av yapmak (Bilerek herhangi bir sinek, böcek ezmek)
-
Herhangi bir ağacın veya otun bilerek kopartılması
Bu yasaklardan herhangi birini bilmeden, farkında olmadan veya unutarak yapan kişilerin ihramı bozulmaz. Sadece cezaları olur. Bunlarda yapılan yasağa göre dereceleri değişmekle beraber sakada vermekten başlayarak büyük yasaklarda kurban kesmeye kadar gider.
Tavaf Yaparken Okunacak Dualar
Daha önceki ”Umre Nasıl Yapılır?” başlıklı makalemizde nasıl tavaf edileceğini ve tavaf namazından bahsetmiştik. Burada ise tavaf yapacağımız esnada ki her dönüşte (yani şavtlarda) okunması gereken dualardan bahsetmeye çalıştık. Bu duaları kağıt, kitapçık vs. ile okuyabilirsiniz veya bunun yerine zikir, salavat, Rabbena dualarını da okuyabilirsiniz lakin, aşağıda ki yazdığımız duaların Peygamber Efendimiz (sav)’in sünneti olduğunu unutmayalım.
Tavaf’ın şavtlarında okunacak dualar sırasıyla şu şekildedir;
1. Tavaf’ın birinci şavtında şu dua okunur:
“Sübhannahi velhamdülillahi vela ilahe illallahü vallahü ekber, vela havle vela kuvvete illa billahil aliyyil azim. Ve’ssalatü ve’sselamü ala resulillahi (sav). Allahümme imanen bike ve’tastigan bikitabike ve’fa’en biahdike vettibaen li-sünneti nebiyyike ve habibike Muhammed’in (sav). Allahümme inni es’elüke’l afve ve’l afiyete ve’l muafateddaimete fiddini ve’d dünya ve’l muafeteddaimete fiddini ve’d dünya ve’l ahirati ve’l-fevze bilcenneti ve’nnecate minennari.”
Her dönüşte (şavtta) Rüknü Yemani’ye gelince, yine eller kaldırılıp “Allahü ekber velillahil hamd” diyerek selamlanır.
Rüknü Yemani ile, Hacerü’l Esved arasına gelindiği zaman:
“Rabbena Atina fiddünya haseneten ve-fil ahirati haseneden vekına azabennar ve edhılnel cennete meal ebrar ve azizü ya ğaffar ya rabbel alemin” duasını okumak sünnettir.
2. Tavaf’ın ikinci şavtında şu dua okunur:
“Allahümme inne hazel beyte beytüke ve’l harame haramüke ve’l emne emnüke ve’l-abde abdüke ve ene abdüke ve’bnü abdike ve haza makamü’l a’zi bike minennari feharrim lühümena ve beşeratena alennari Allahümme Habib ileynel iyman ve-zeyyin’hü fiy kulubina vekerrih ileyne’l küfra ve’l füsuka ve’l-isyane vec’alna minerraşidine Allahümme kıni azabeke yevme teb’asü ibadeke Allahümmerzukni’l-cennete biğayri hisab.”
Yine Rüknü Yemani’ye gelince:
“Allahü ekber velillahil hamd” diyerek selam eder. Rüknü Yemani ile Hacerü’l Esved arasında: “Rabbena Atina” duası okunur.
3. Tavaf’ın üçüncü şavtında şu dua okunur:
“Allahümme inni cuzübike mineşşekki veşşirki venrifaki vesu’il ahlaki ve su’il manzari ve’l veledi Allahümme inni es’elüke rızake ve’l-cennete ve eüzü bike min –fitneti’l kabri ve e’üzübike min fitnetil mahya ve’l memati.”
Yine Rüknü Yemani’ye gelince “Allahü ekber velillahil hamd” diyerek selam eder. Rüknü Yemani ile Hacerü’l Esved arasında: “Rabbena Atina” duası okunur.
4. Tavaf’ın dördüncü şavtında şu dua okunur:
“Allahümmec’alhü haccen mebrüran ve-sa’yen meşkuran ve-zenben magfuran ve-amelen salihan makbulen ve-ticareten len’tebura, ya alime mafissuduri ehrıcniy ya allahü minezzulumati ilennuri, Allahümme inni es’elüke mucibati rahmetike ve-azaime mağfiratike ve’sselamete min külli ismin ve ve’l-ğanimete minkülli birin ve’l fevze bil-cenneti ven-necate minennari rabbi kanni’ni bima razakteni ve barikli fiy-ma a’dayteni ve-ahlif aleyye külli ğaibetin’liy minke bi hayrin.”
Yine Rüknü Yemani’ye gelince “Allahü ekber velillahil hamd” diyerek selam eder. Rüknü Yemani ile Hacerü’l Esved arasında: “Rabbena Atina” duası okunur.
5. Tavaf’ın beşinci şavtında şu dua okunur:
“Allahümme ezıllıni tahte zılli arşike yevme la’zılle illa zıllıke vela bakıy illa vechüke veskıniy min havzı nebiyyike Seyyidina Muhammedin (sav)’e şerbeten beni’eten meri’eten la nazme’ü bağdeha ebeden Allahümme inni es’elüke min-hayri ma se’eleke minhü nebiyyüke Seyyidina Muhammed (sav) ve-eüzübike min-şerri mesteazeke minhü nebiyyüke Seyyidina Muhammed (sav) Allahümme inni es’elükel cennete veneiymiha vema yükarribüni ileyha minkavlin ve fi’lin evamelin ve-eüzübike minennari vema yükarribüni ilayha min kavlin ev fi’lin ev amelin.”
Yine Rüknü Yemani’ye gelince “Allahü ekber velillahil hamd” diyerek selam eder. Rüknü Yemani ile Hacerü’l Esved arasında: “Rabbena Atina” duası okunur.
6. Tavaf’ın altıncı şavtında şu dua okunur:
“Allahümme inne leke aleyye kukükan kesiyraten fiyma beniy vebeyneke ve-hukukan kesiyraten fiyma beniy vebeyne halgıke Allahümme ma-kane lehüke minha fağfirhu’li vemna-kane lihalgıke fetehammel’hü anni vağnini bihalalike an haramike ve-bida’atike anmağsıyetike ve’bi-fazlıke ammen sivake ya vasial mağfirati Allahümme inne beytike azimün vevecheke kerimün ve-ente ya Allahü haliymün keriymün aziymün tühıbbü’l af ve fağfü’anni.”
Yine Rüknü Yemani’ye gelince “Allahü ekber velillahil hamd” diyerek selam eder. Rüknü Yemani ile Hacerü’l Esved arasında: “Rabbena Atina” duası okunur.
7. Tavaf’ın yedinci ve son şavtında şu dua okunur:
“Allahümme inni es’elüke imamen kamile ve-yakiynen sakıkan ve-rızgan vasian ve-kalben haşian ve-lisanen zakiran ve-halalen tayyıben ve-tevbeden nasühan ve-tevbeden kable’l-mevt ve-rahaten ınde’lmevt ve-mağfiraten bağde’l-mevt ve’l-afve ınde’l-hisab ve’l fevze bi’l-cenneti vennecate minennari birahmetike ya azizü ya-gaffaru Rabbi zidni ilmen ve-elhıkni bissalihin.”
Rüknü Yemani ile Hacerü’l Esved arasında: “Rabbena Atina” duası okunur.
Yedinci şavtı Hacerü’l Esved’in karşısında bitirip, “Allahü Ekber Velillahil Hamd” diyerek selamlar ve tavaf mahalinden çıkılır.
Tavaf’ımızı bu şekilde tamamlarız. Her şavtta belirttiğimiz duaların okunması sünnettir.